Skip to content

Att tänka på innan du börjar din digitala resa

Idag blir det allt vanligare som företag att arbeta med Inbound-marketing, alltså att låta kunden komma till dig, istället för som tidigare, att du jagar kunden. För att kunna arbeta med detta krävs det att man lär känna kunden, dess köpresa och vart den tar vägen efter ett köp. Det här är för många ett helt nytt arbetssätt och man kan ställa sig frågan hur man ska gå tillväga? Hur ska man lära känna en kund som kanske inte ens bor i samma stad, inte har samma intressen eller handlar sporadiskt hos en? Det är inte så svårt som det låter, man använder sig av ett CRM-verktyg - det just nu mest växande affärsprogrammet. 

Som med många affärsprogram finns det ett antal att välja mellan. För att hitta det programmet som passar bäst för just dina anställda och ditt företag finns det några saker att fundera över:

  • Dina behov
    Tänk först på vad du vill få ut av ditt CRM, skriv ner krav och förväntningar. Vilka funktioner och automationer som företaget behöver för att få in rätt kunddata. Och när vi har denna kunddata, vad vill vi göra med den? Vilka svar vill vi ha? Vilka problem vill vi lösa?
  • Integration
    En stor del av att arbeta i ett CRM-verktyg är att det är smidigt och tidseffektivt. Därför är det till stor fördel om du kan integrera nuvarande arbetssystem med ditt CRM - mail, samtal, marknadsföring, dokumentlagring och så vidare.
  • Tillägg och utökning
    Även om du tänker att “det här programmet räcker för oss”, är det viktigt att ta reda på om programmet erbjuder tillägg och utökning. Desto mer man jobbar i programmet, desto mer vill man göra vilket betyder att du i framtiden troligtvis kommer vilja ha fler tillägg och utöka ditt CRM för att kunna göra mer i det. Även om du kanske inte tror det från början…
  • Integration
    En stor fördel med att arbeta i ett CRM-verktyg är att det är smidigt och tidseffektivt. När all kunddata är inne sker allt automatiskt med att lagra data och integrationer som kunden gör. Det fungerar som en länk mellan alla digitala kanaler vilket gör att all information finns på ett ställe. Därför är det till stor fördel om du kan integrera nuvarande arbetssystem med ditt CRM - mail, samtal, marknadsföring, dokumentlagring och så vidare.
  • Mobilstöd
    Dels arbetar vi idag mycket från mobilen eller på distans, då krävs det att ens CRM är lättnavigerat, även på mobilen. Dels kan man befinna sig utan internetåtkomst vilket gör det viktigt att det går att arbeta och logga data för att sedan när mobilen återansluter till internet synkroniseras datan till CRM.
  • Motivera teamet
    Hur bra programmet än är, blir det aldrig bättre än användaren av det. Ett CRM-verktyg bygger helt på hur man organiserar det, vilken data som importeras och att man gör jobbet med det. Därav är det av stor vikt att du som företagsledare motiverar ditt team att använda det. Lägg fram fördelarna, ha en grundlig onboarding och visa på hur det underlättar deras dagliga arbete. När de väl är inne i programmet och förstår hur det effektiviserar deras arbete kommer de ha svårt att vara utan det.

  • Analys och rapport
    På tal om att effektivisera arbetet kommer det roliga arbetet och det som kanske motiverar ditt team mest - analys. Att på ett konkret sätt verkligen se att trädet bär frukt - hur kampanjer, nyhetsbrev eller landningssidor presterat och förhoppningsvis ökat både konverteringar och klick. 

Nu när du funderat över dessa punkter är det bara att börja leta och hitta det ultimata CRM-verktyget för dig, dina anställda och företaget. Eller vet du kanske redan hur många nya kunder du fått in det senaste året? Vart de kom ifrån? Vart de tagit vägen efter transaktionen? 

Vill du läsa mer om hur du engagerar dina anställda att komma igång med den digitala resan kan du läsa om det här

 

Läs mer

Se alla artiklar