Skip to content

Effektivisera ditt arbete med hjälp av DXP

Att samla och hantera kunddata samt skapa relevant innehåll utifrån datan är viktigt som företag. Med hjälp av en strukturerad kunddata når du dina kunder snabbare, enklare och mer konsekvent. 

För att hjälpa ditt företag med att samla in kunddata finns det idag flera system och program att använda sig av, där ibland CRM. CRM är användbart och hjälper dig att få mer struktur på ditt arbete och är en bra utgångspunkt i ditt organisationsarbete. Men som med mycket finns det alltid något bättre, något mer funktionellt, i detta fall DXP (Digital Experience Platform), eller som det heter på svenska “digital upplevelseplattform”. 

DXP är en helhetslösning som integrerar olika plattformar och system. Den samlar in data från olika datakällor och ökar därmed dina digitala tillgångar i ett och samma system. Det här underlättar inte bara ditt dagliga arbete, det skapar också struktur och reducerar fel. DXP ger dig en omniupplevelse över kunder, kanaler och arbete.

En DXP hjälper dig att skapa en bättre användarupplevelse och ökar dina egna affärsmöjligheter. Detta för att man kan förutse vad kunderna gillar och vad de vill ha för att då kunna leverera i det ögonblicket de är köpredo, tack vare all den data ditt DXP samlar in.

All den data ditt DXP samlar in innebär att man bygger upp kundkort där all relevant information finns om kunden för att man på bästa sätt ska kunna nå dem genom återkoppling, utskick, formulär, workflows och mer därtill. Det är nästan bara du som sätter gränserna hur du vill arbeta med dina kundkort. 

Varför DXP har blivit så populärt (och viktigt) för företag idag är främst för att vi alla spenderar väldigt mycket tid online, och mer blir det. Det här betyder att det finns fler och fler kontaktpunkter att nå sina kunder på och för att få struktur på det måste man samla dem på ett ställe. När man spenderar mer och mer tid online höjs också kraven, det är lättare för kunden att ställa krav på användarupplevelsen, på utbudet och återkopplingen. Med allt detta sagt är det därför extremt viktigt att du har koll på din kunddata och agerar utefter den. 

Kort sagt, de främsta fördelarna och vad du kan göra med ett DXP är:

  • skapa struktur och organisation för företaget
  • synkronisera alla era datakällor
  • öka kundens användarupplevelse
  • skapa fler affärsmöjligheter
  • ökad flexibilitet och effektivisering 
  • skapa utskick, formulär och workflows 
  • automatiska uppdateringar av kundkort och arbete

En bra upplevelse och då med hjälp av en bra DXP är avgörande för att öka din kundnöjdhet och kundlojalitet.
Prata gärna mer med oss för att komma igång med DXP för ditt företag!

 

Läs mer

Se alla artiklar