Skip to content

Vårda dina kundrelationer väl

Att vi går mot en alltmer digitaliserad och uppkopplad vardag har inte gått förbi någon. Vi vill idag kunna göra det mesta online - handla, ha relationer, arbeta och så vidare. Allt ska gå smidigt, snabbt och helt utan någon mänsklig kontakt. Förseningar, missförstånd eller störningar får inte ske, då stänger vi ner och går vidare till nästa i ledet. Det här kan man idag applicera i nästan alla branscher, till och med bilbranschen som länge inte alls kört på denna bana men som nu lagt i en högre växel och sakteliga börjar komma ikapp. 

Frågan man kan ställa sig är hur vi människor påverkas av denna omställning? Och främst i denna kontext, utifrån en bilhandlares och köpares perspektiv. 

Detta är något som SKOP undersökt genom att intervjua 705 personer som de senaste tre åren köpt eller leasat en Volkswagen, Volvo eller Mercedes - hur viktigt är det för bilhandlaren att vårda sina kundrelationer samt hur viktig den digitala upplevelsen är när man köper en bil. Inte helt förvånande visar den att det är väldigt viktigt.

Hela 94% värdesätter att ha kontakt med en bilförsäljare innan man köper en bil. Detta dels på grund av att man tror att priset blir lägre om man köper bilen av en säljare än om man köper bilen av generalagenten. Också att 93% hellre köper bilen av en återförsäljare än en agent om priset inte skiljer sig dem emellan. Däremot så är förväntningarna högt ställda på återförsäljarna vad gäller den digitala upplevelsen! 79% förväntar sig samma digitala upplevelse som på varumärkets hemsida som hos en återförsäljare.

Med detta sagt är det viktigt att tänka på att vårda sina kundrelationer väl både innan en transaktion men också genom hela ägarlivscykeln - digitalt som fysiskt. 

Saker som skapar en god kundrelation över tid är: 

  • Kommunikation genom hela ägandet, exempelvis genom automatiserade och kontinuerliga utskick
  • Riktade nyhetsbrev för att bygga relation mellan köpare och säljare
  • Läsvärda blogginlägg med lättillgängliga guider för att vara närvarande genom alla säsonger och frågeställningar som rör bilköpande och bilägande  
  • Uppföljning på provkörningar och events

Vi har hjälpt våra kunder att genomföra detta och mycket mer. Listan kan göras lång vad man som säljare kan göra för att bibehålla en god relation med sin kund, det viktigaste är att man gör någonting än ingenting.

Hör av er till oss om ni vill veta mer!

 

Läs mer

Se alla artiklar