Blir Volkswagen nästa Nokia?

Thu Oct 7 2021 15:14:16

Precis som Nokia inte klarade omställning till smartphones, så finns det risk att många biltillverkare med VW i spetsen kommer förlora kampen mot Tesla.

September 26, 2023 10:20

Enligt Volkswagens CEO Herbert Diess så kan det mycket väl vara fallet om inte VW klarar den omställning som krävs för att producera nästa generation bilar. 

Precis som Nokia inte klarade omställning till smartphones och förlorade kampen mot Apple, så finns det risk att många biltillverkare med VW i spetsen kommer förlora kampen mot Tesla i omställningen till elektriska bilar. Diess säger att om VW fortsätter sin utveckling i samma hastighet som i dag så kommer det bli väldigt tufft.

Tesla dominerar

Tesla har ett stort försprång när det gäller hastigheten på sin utveckling och erfarenheten kring elektriska bilar. Tack vare detta så har marknaden premierat Tesla med ett börsvärde som vida överstiger Volkswagens även om VW säljer 11 miljoner fordon medan Teslas produktion 2021 väntas ligga på ca 800000. Tesla har då ökat sin produktionstakt nästan tiofalt på 5 år.

Largest automakers by market capitalization
Teslas marknadsvärde är nu större än övriga tillverkare tillsammans (okt 2021).

Volkswagen ställer om produktionen

Volkswagen kommer nu att ställa om sin produktion och utveckling till elektriska och självkörande bilar. Detta kommer enligt Diess att kräva en ökad effektivitet och minskade kostnader. Fokus kommer att ligga på lönsamhet snarare än volym.

Att producera elbilar i större skala är en stor omställning för biltillverkarna. Något som Tesla upptäckte för något år sedan när de fick massiv kritik för att inte kunna leverera sina model X och model 3 snabbt nog. Volkswagen har under flera några år utvecklat sin MEB-plattform som många av de elbilar som släpps inom koncernen kommer baseras på, bland annat ID.3 som redan har börjat produceras. Det blir intressant om de kommer att kunna ställa om produktionen snabbt nog så att de kan undvika de böter som biltillverkare kommer att tilldelas ifall det inte lever upp till miljökraven i Europa.

Direktförsäljning allt vanligare

Det är inte bara inom utveckling och produktion som Tesla har ett försprång. Även deras distributionsmodell gör att de kan vara mer snabbfotade. Utan ett återförsäljarled har Tesla en direktkontakt med kunden som ingen av de andra större märkena har just nu. Självklart försöker många av dessa andra tillverkare göra samma sak, men det är inte en enkel fråga att ta en genväg förbi återförsäljarna. Mercedes har inlett arbetet mot direktförsäljning till kund. Volkswagens ID.3 kommer till exempel säljas direkt från fabriken och även Ford har tankar att göra detta med sina elbilar. Andra tillverkare som till exempel Volvo startar upp ett nytt varumärke med enbart elbilar (Polestar) och distribuerar dessa på samma sätt som Tesla.

ID3_2104
ID.3 blir först ut på Volkswagens nya MEB-plattform

Transformation blir nödvändigt

Det blir intressant att följa vad Volkswagen kommer att göra för att ändra bolaget. Redan nu har Volkswagen aviserat vissa strukturella förändringar. Det blir en utmaning att transformera ett bolag med 650 000 anställda och flera biltillverkare kommer att behöva göra samma sak de närmaste åren. Frågan är om några av dessa förändringar kan öppna upp möjligheter för de bilhandlare som vet hur de kan dra nytta av den nya spelplanen.

Vi på The Incredible Journey följer utvecklingen noggrant, liksom dess potentiella följder för bilhandlarna. På samma sätt som Tesla och Volkswagen kommer de att behöva innovera för att framtidsäkra sina affärer och där finns vi som stöd i detta arbete. Vill du veta mer om vad kan göra för er så kontakta oss.

Har du funderingar på hur utvecklingen kan komma att påverka er affär framöver? Hör av dig, så hjälper vi till!

Boka demo
Dela