Skip to content

Är ni redo att starta er digitaliseringsresa?

Vi måste hänga med i utvecklingen för att möta våra kunders behov och förväntningar idag och i framtiden. Det finns troligen ett läckage idag i våra kanaler med kunder som vi inte når hela vägen till ett köp vilket leder till missade affärer. Detsamma gäller även efter transaktionen när vi inte pratar med dem tillräckligt efter de har köpt våra produkter och tjänster. Då bygger vi inte den relation som krävs för att ha lojalitet genom nästa och nästa bilköp.

Hur kommer man igång med en transformation av dagens traditionella organisation till framtidens digitala och omnikanals version av oss själva? Med långa, affärsdrivande kundrelationer och automatiserade såväl som digitaliserade flöden?

Det är en fråga vi ofta får. Utöver att det kräver stort mod att vara visionär och att investera för framtiden så är det en naturlig fråga att ställa eftersom det kan vara svårt och abstrakt att tänka förbi det arbetssätt och organisation vi har idag. Det är ofta lättare att bestämma sig för vad man vill ha och teckna ner en vision, men inte att visualisera sig resan dit.

För att hjälpa till lite så tycker vi att det hjälper med analogier. En liknelse vi tycker fungerar bra för digitaliseringsresan är den om att börja motionera och träna. Här finns det lika många tillvägagångsstrategier som det finns människor, men det finns vissa urtyper trots allt.

Materialsportaren. Här går vi ut hårt, köper allt på en gång! En Svensk Klassiker eller Mount Everest känns som en rimlig start. Det anmäls till lopp, köps dyra prylar. Fullt ös medvetslös utan att egentligen veta vad som kommer att passa för mig. Risk finns att bränna ut sig fullständigt innan man har kommit igång. På digitaliseringsresan skulle det vara det enorma projektet. Fullt blås, alla ska med nu på en gång. Ett till system och ett till projekt som inte når hela vägen och som tyvärr troligen inte lever särskilt länge.

Alfons-typen. ”Jag ska bara.. sen ska vi bara… när det här händer och alla stjärnor står rätt DÅ kan jag börja. Imorgon, nästa vecka. Då smäller det!” Det skulle kunna liknas vid ”när vi har den här personen på plats”, ”när organisationen ser annorlunda ut” då är vi redo. Det som är problemet är att det är svårt att vara attraktiv och rekrytera in ”den personen” som ska kan allt till dagens organisation. Mer troligt finns det redan någon att bygga och utveckla internt till en start.

Vila sig i form-typen. ”Jag gör inget innan jag har det här och det här. Då kommer jag vara stark. Mycket starkare än idag. När vi får det här från någon annan, ett annat system. Då löser det sig lätt och enkelt.” Det tråkiga här är att de tekniska lösningarna är bara en del i digitaliseringsresan. Organisation och arbetssätt är minst lika viktigt för det som presenteras till kund. 

Bara börja göra-typen. Det tas ett strategiskt beslut. ”Jag vill komma i form, jag vill orka springa, jag vet att jag måste, för det är rätt att göra.” Här börjas det litet. Kanske hakar på en kompis till gymmet, tar en löptur när barnen tränar, spelar padel på lunchen. Det visar sig nog att det var kul, men framför allt gav effekt. Helt plötsligt var det en ny vana och något som var svårt att leva utan.

Det finns alltid en måndag eller en ny 1 januari att komma igång med träningen… eller ytterligare en rekrytering eller omorganisation att göra innan det är dags. Om vi ska sy ihop analogin så tror vi att man kan starta träningen OCH digitaliseringsresan på lite smarta sätt:

  1. Sätt inriktningen först och bestäm er! Det här måste vi göra för att vi vill och måste för att stå starka inför framtiden och hänga med i den framtida konkurrensen, affären och kundbehoven.
  2. Börja bara, med ett litet team eller ett område. 1-3 personer som är initierade, nyfikna och VILL lära. De här kan utvecklas och bli era ambassadörer. Sätt en rimlig målsättning och börjar lära.
  3. Leta efter pain points idag. Vad kan vi lösa för att skapa quick wins här och nu. Det blir som en snöbollseffekt av motivation för att vi får resultat och ser att det blir lättare direkt. Även om det också är jobbigt så ser vi att det finns saker vi kan göra idag som vi inte kunde igår.
  4. Sätt en plan och mål för hur vi ska bli bättre och nå våra strategiska mål genom att involvera fler och göra mer och fler initiativ.

Börja göra idag. Vänta inte, det blir inte lättare imorgon!

Vill ni ha hjälp att komma igång eller vill veta hur ni ska komma vidare i er digitaliseringsresa så kontakta oss?

BOKA DEMO

 

 

Läs mer

Se alla artiklar