4 konkreta initiativ som ökar er försäljning
Vi listar fyra konkreta initiativ som ökar er försäljning – från struktur, till praktisk implementation och uppföljning.
Tiderna förändras och idag finns det verktyg som både förenklar och förbättrar försäljningsprocessen. Verktyg som många branscher implementerat sedan länge, men som först nu börjat nå bilbranschen. Vi berättar vilka initiativ det gäller och hur de fungerar i praktiken.
1. Använd en säljpipe för att hantera alla era leads/potentiella kunder
En försäljningspipeline är en representation av hur en prospekt rör sig genom varje steg i din försäljningsprocess. En potentiell kund rör sig genom din pipeline genom att utföra specifika åtgärder som visas strukturerat i ditt CRM. Ju mer kontroll och synlighet du har över din försäljningspipeline, desto enklare är det för era säljare att prioritera rätt kund vid rätt tillfälle.
Våra kunder använder idag pipeline i Hubspot för att:
- Få en hantera och prioritera alla utgående leasingavtal
- Hantera och prioritera alla leads som vill sälja sin bil.
- Logga alla kontakter och leads från fysiska event.
- Hantera alla kontakter och provkörningar i butik.
- Få en överblick på alla förfrågningar om kommande leveranser och bilmodeller.
En strukturerad försäljningspipeline gör det möjligt för era säljare och chefer att prognostisera intäkter genom att titta på vilket stadium av säljprocessen era potentiella kunder befinner sig i och förutsäga hur många av dem som kommer att avslutas som affärer under en given tidsram.
Du kommer samtidigt på ett enkelt sätt kunna beräkna vad ROIn är på olika event och kampanjer samtidigt som du och dina kollegor får en bra överblick av vilka insatser som ger resultat.
2. Logga all kundkommunikation i ett och samma system så att alla på företaget kan hjälpa kunderna på bästa sätt
Det första alla digitala bolag bör göra är att logga all kundkommunikation i ett och samma system. Alla e-post, support, samtal, möten mm. En av de största styrkorna med ett CRM-verktyg som HubSpot är dess förmåga att anpassa och samarbeta kring företagets arbete inom marknadsföring-, försäljning-, support- och service.
En CRM-plattform kopplar ihop allt en återförsäljare behöver för att leverera en den bästa kundupplevelsen på ett ställe med all kunddata och alla verktyg på samma ställe. Verktyget tar det hela ett steg längre genom att använda ett helhetsgrepp där varje avdelning alltid kretsar kring ett mål: att informera, engagera och glädja kunden.
Genom att integrera säljavdelningen med er marknadsföring och tjänsteerbjudande blir det lättare att identifiera luckor i er affärsstrategi för att göra nödvändiga justeringar inom alla områden av ditt företag. Detta ger också ditt team en sanning för rapportering, marknadsföringsstrategi, försäljningsfokus m.m. Istället för att behöva söka igenom olika system och kalkylblad, kan du rapportera från en plattform som innehåller allt - vilket är en stor fördel.
3. Automatisera uppföljning av varje kundkontakt
Marketing Automation är en viktig del av varje CRM-plattform och automatiserade workflows kan hjälpa er att effektivisera både försäljning och marknadsföring.
En workflow (“arbetsflöde") är en marknadsföringsterm som hänvisar till en automatiserad process där uppgifter, information och e-post aktiveras baserat på fastställda regler. Att använda arbetsflöden hjälper till öka kundnöjdheten och att minska eventuella användarfel när du skickar e-postmeddelanden och följer upp dina potentiella kunder. Ni slipper allt manuellt arbete och ni kan följa upp både nya och gamla kunder automatiskt samtidigt som ni hjälper era säljare att bearbeta sina leads.
Ni kan också automatisera din försäljningsprocess med en mer personlig touch. Skapa en serie personliga och personifierade e-postmeddelanden och därefter följa upp resultatet av dessa för att säkerställa att ni har fokus och kontroll under hela försäljningsprocessen.
Några saker som ni kan göra med automatisering & workflows:
- Digitalisera alla leads och förfrågningar från event och butik
- Uppdatera kunddata från aktiviteter, kampanjer och andra system.
- Skapa och segmentera listor för kampanjer och erbjudanden
- Bearbeta leads med personliga massutskick från säljare
- Skapa automatiska e-postsekvenser för att informera leasingkunder om utgående avtal och beställning av ny bil.
4. Skapa rapporter och följ upp varje kampanj, säljare och team
Spåra och mät hela kundresan, från anonym besökare på hemsida till en lojal kund som köpt både bil och valt ett serviceavtal.
När du har all data i samma system så får du samtidigt alla dina rapporter och instrumentpaneler, allt på ett ställe. Med en dashboard och rapportering som ger er riktiga insikter. Här skapas "en enda sanning” som du kan rapportera på för all din marknadsföring, försäljning och servicedata. Då kan du ge ditt team tillgång till analys, rapportering och de instrumentpaneler de behöver för att hitta nya försäljningsmöjligheter.
Nu kan du också spåra allas säljarnas aktiviteter och kundkontakter vilket kommer hjälpa försäljningschefer och deras teammedlemmar att bättre förstå hur de presterar. Dessa rapporter härleds från all aktivitet i/från er inbox och alla leads från er säljpipe. Du kan dela upp alla rapporter efter kontakt- eller företag i din databas eller CRM för att upptäcka viktiga trender i din data över tid.
Skapa beteendehändelser och triggers för att spåra händelser som vidtas på din webbplats så att du kan förstå besökarnas beteende och aktivera workflows och automatiska utskick.
Avslutningsvis så kommer ni kunna mäta vilka kampanjer och event som gett bäst ROI och se hur säljarna agerat efter varje provkörning.
Ju mer data och insikter du har, ju bättre beslut kommer ni ta.