Så blir ni digitala med ett CRM-verktyg
Omvärlden förändras fort. Omvärldsfaktorer som pandemi, krig och höga elpriser påverkar alla och branschunika förändringar som komponentbrist, ledtider, agentförsäljning och elbilsboom påverkar i allra högsta grad er som är jobbar med bilar och lastbilar.
Omvärlden förändras fort. Faktorer som räntan, ett skakigt säkerhetspolitiskt läge och höga elpriser påverkar alla och branschspecifika förändringar som komponentbrist, ledtider, agentförsäljning och elbilsomställning påverkar i allra högsta grad företag som arbetar med bilar och lastbilar. Flexibilitet krävs och kan bli enklare med hjälp av ett bra CRM-verktyg.
Omvärldsfaktorer i kombination med förändrade kundbeteenden gör att det blir allt viktigare att möta kunderna där de befinner sig. Om man tar i beräkning att en bilhall i bästa fall har ett hundratal besökare i vecka, medan en hemsida kan snitta på tusentals, så förstår man också att det är viktigt att sy ihop den digitala upplevelsen.
Vad är ett CRM-verktyg?
Traditionellt har man använt sig av system för kunddata och försäljning, medan sociala medier skötts direkt via respektive plattform. Historiskt har det fungerat, men som med mycket annat utvecklas utbudet ständigt. Idag finns flertalet verktyg som möjliggör att all den data som samlas in, samkörs i ett och samma system. Verktygen ifråga går ofta under samlingsnamnet "CRM-verktyg", vilket kan bli missvisande.
CRM står för "Customer Relations Management" och spänner över verktyg eller plattform som kan hantera exempelvis leads och kunddata, eller den digitala marknadsföringen. På senare år finns det också ett par företag som tagit det hela ett steg längre och samlat all tidigare nämnd funktionalitet i ett och samma system, till exempel HubSpot och Salesforce.
Dessa CRM-plattformar levererar en helhetslösning som integrerar med flera olika plattformar och system. All tillgänglig data, från flera olika datakällor, kan därmed samlas på ett och samma ställe och ge dig en helt ny insyn i er verksamhet. Kombinationen, som inte bara gör arbetet smidigare, skapar också en bättre datastruktur och reducerar risken för problem skapade av den mänskliga faktorn.
Bygg en enhällig kunddatabas
I ett heltäckande CRM-verktyg går det att bygga upp en kunddatabas där all relevant information samlas. I regel kan informationen granskas via enskilda kundkort, segmenteringar eller automatiska listor, där du också kan filtrera på till exempel beteendemönster och köp. Här är det du som sätter gränserna för hur informationen används.
Utläs nya kundmönster
Med ett vasst CRM-verktyg som samlar all er kunddata blir det enkelt att både plocka ut, men också använda sig av insikterna i det dagliga arbetet. Utskick kan skräddarsys baserat på vad kunden besökt för sidor på hemsidan, interagerat med i sociala medier och klickat på i mail. Ni kan också automatisera arbetet, så att systemet på egen hand tar action när kunden tittat, klickat eller köpt något specifikt. Med hjälp av kunddatan, vet du dessutom hur kunden föredrar att kontaktas, liksom när timingen är bäst.
Fånga upp nya säljmöjligheter
Att sälja mer till sina befintliga kunder är det enklaste sättet för att hitta nya affärer, men många återförsäljare “glömmer bort” kunderna efter det initiala köpet. Förlusten blir möjligheten till att fånga upp merförsäljningstillfällen, men också att bygga vidare på det många gånger avgörande förtroendet. Med en samlad kunddatabas går det att automatisera hela processen, med exempelvis mail eller SMS för uppföljning, eller påminnelser om att ringa ett extra samtal. Dessutom går det, med hjälp av datan, att skräddarsy kundens onlineupplevelse nästa gång hen besöker er hemsida.
Steget före i det fysiska mötet
Tänk dig drömscenariot att du vid kundmötet i bilhallen redan veta vad kunden är intresserad av, vad de har tittat på för bilar, använder för tjänster och har svarat på för typ av kommunikation. Med den informationen i bakhuvudet blir det enkelt att leverera en excellent service, som kunden minns.
Summering – fördelarna med ett vasst CRM:
- Skapa struktur och organisation för företaget
- Förbättra kundens användarupplevelse
- Skapa fler affärsmöjligheter
- Möjlighet att öka innovationstakten
- Knyta kunderna närmare
- Automatisera flöden för att kommunicera bättre och enklare
- Synkronisera era datakällor för att samla kunddata
- Arbeta med datainsamling i enlighet med GDPR
Sammanfattningsvis finns det alltså många funktionaliteter i ett vasst CRM-verktyg, både ut ett försäljnings- marknads- och serviceperspektiv. Vill du veta mer? Tveka inte att höra av dig!