De bästa knepen från jättarna inom e-commerce

Mon Apr 3 2023 08:26:55

Vad kan bilåterförsäljare lära från världens bästa e-handlare? Vi listar knepen som tar er från traditionella återförsäljare till moderna retailers.

September 26, 2023 10:27

Vad har en bilåterförsäljare gemensamt med Amazon? Mindre än de borde, menar vi! Här listar vi onlinejättarnas bästa digitala knep, som också är applicerbara för svenska bilåterförsäljare.

Stora skillnader inom B2C

Inom marknadsföring och försäljning pratar man ofta om B2B (business-to-business) versus B2C (business-to-consumer). Den här kategoriseringen blir snabbt problematisk, eftersom produkterna, tjänsterna och mågrupperna kan skilja sig enormt. Att sälja fast fashion (tänk H&M) kontra lyxyachter kräver som exempel två helt olika tillvägagångssätt, trots att båda produkterna riktar sig direkt mot slutkonsument. 

Bilåterförsäljare vs Apotea

Vad vill vi ha sagt med detta då? Jo, att återförsäljare inom bil helt enkelt inte kan kopiera exempelvis Apoteas digitala strategi rakt av, just därför att verksamheterna är så pass olika. Vi pratar prisbild, storlek på utbud, men också målgrupper. Samtidigt finns det såklart saker som är lika: man säljer direkt mot konsument, verkar på en konkurrensutsatt marknad och vill tilltala en målgrupp som har hela världens utbud direkt i sin telefon.

Det här ringar också in ett vanligt tankefel – ens omvärld intalar sig att man måste bli digital, men de företag som lyfts som digitala specialister ligger långt ifrån bilbranschen (Zalando, Amazon, Alibaba mfl.). Men det finns ett par knep som, med en tvist, är applicerbara även för bilåterförsäljare.

Knepen inom modern e-commerce

  • Regelbundna nyhetsbrev som presenterar nyheter i sortimentet
  • Lojalitetsprogram med kopplade “perks” - t.ex. rabatter hos samarbetspartners
  • Chattfunktion på webbplatsen
  • Dynamiskt innehåll som anpassas efter mottagaren (på hemsida, i utskick)
  • Påminnelser – “nu är det dags” eller “snart löper detta ut”
  • Samarbeten med andra aktörer (collabs)
  • Kundevent (digitalt och fysiskt)
  • Varierat innehåll - text, bilder, ljud, video
  • Synlighet i flera kanaler - hemsida, sociala kanaler, köpt annonsering

Vi på The  Incredible Journey har genom åren hjälpt flera återförsäljare att ta klivet från traditionell bilförsäljare till moderna retailers. Knepen ovan är några av de saker vi hjälpt till att implementera, med vinster genom ökad försäljning och fördjupade kundrelationer. Kontakta oss om du vill veta mer!

Har du funderingar på hur utvecklingen kan komma att påverka er affär framöver? Hör av dig, så hjälper vi till!

Boka demo
Dela