Från hästkraft till datakraft

Thu Oct 7 2021 15:16:12

Trenden är tydlig: biltillverkare och återförsäljare måste satsa digitalt för att inte förlora mark mot sina konkurrenter. Men hur?

I en intressant artikel från Forbes listas de 10 största globala trenderna inom automotive under 2021. Inte helt oväntat är digitaliseringen i topp, såväl för bilarna, som i försäljningsprocessen. Här berättar vi mer!

Fler digitala touchpoints för köparen

Att digitaliseringen blir allt viktigare avspeglas inte minst i den stora ökning av digitala besök som utförs av både bilägare och bilköpare.  I snitt har en köpare 900 digitala interaktioner i samband med ett köp, där de besöker allt ifrån bilmärkens och återförsäljares hemsidor till recensioner hos nyhetssajter och på YouTube. Kort sagt rör sig köparen digitalt långt före det att avtalet skrivs på, vilket medför att den digitala närvaron för återförsäljaren framåt kommer att vara helt avgörande.

Bilens operativsystem – snart viktigare än motorn

Utvecklingen är tydlig: motorns roll i bilköpet spelar mindre och mindre roll. Operativsystemet, som allt mer styr bilens funktionalitet,  har seglat upp som allt viktigare och här går utvecklingen snabbt. Samtidigt innebär utvecklingen stora prövningar för alla biltillverkare. Vissa kommer utveckla egna system, medan andra hittar nya samarbeten för att vinna mark. Detta gör att troligtvis kommer att få se stora investeringar, uppköp och strategiska samarbeten inom området under de närmsta åren. Vi på The Incredible Journey håller med om att digitalisering kommer att vara en viktig faktor för överlevnad, men anser därmed att detta inte bara gäller tillverkare utan aktörer i hela branschen.

Onlineförsäljning allt vanligare

En tredje trend som listas av Forbes är att vi kommer att få se är en ytterligare ökning i försäljningen av bilar online. Under 2020 tvingades många ställa om och hitta nya sätt att nå kunderna när dessa i ännu mindre utsträckning besökte bilhallarna. Många har redan de senaste två åren gått igenom en första fas i sina försök att sälja bilar online. Dessa första försök har kanske inte i alla lägen varit så lyckade, men de har gett dessa märken och handlare en stor fördel i hur de ska bli extra vassa nu när kunderna börjar inse hur lätt det är att köpa även bilar online. En viktig faktor i detta är att veta var ens kundgrupper befinner sig digitalt och hur dessa kan nås. Ett område som vi på The Incredible Journey kan hjälpa er att förbättra.

Kontakta oss på The Incredible Journey om du vill veta mer om hur ni kan accelerera er digitalisering!

Källa
Forbes.com - Top 10 Global Automotive Trends, 2021

Har du funderingar på hur utvecklingen kan komma att påverka er affär framöver? Hör av dig, så hjälper vi till!

Boka demo
Dela