Är ni redo att starta er digitaliseringsresa?

Mon Nov 29 2021 14:25:01

Hur kommer man igång med en transformation av dagens traditionella organisation till framtidens digitala och omnikanals version av oss själva?

Hur kommer man igång med en digital transformation och ett omnikanals-tänk? Hur skapar man långsiktiga, affärsdrivande kundrelationer och automatiserade digitaliserade flöden? Och hur linjerar man organisationen för att nå hela vägen fram?

Alla dessa frågor förekommer frekvent när vi samtalar med svenska återförsäljare. Något som egentligen inte är konstigt, givet att det kan vara både svårt och abstrakt att tänka förbi det arbetssätt och den organisation man har och känner sig bekväm i. Det är helt enkelt enklare att teckna visionen, än att definiera byggstenarna som krävs på resan dit. 

För att staka ut dessa steg vill vi ta hjälp av analogier. En digitaliseringsresa är nämligen i teorin inte helt olik processen som krävs för att exempelvis bli en bra löpare eller att få in en hållbar träningsrutin. Här finns det lika många tillvägagångssätt som det finns människor, men ofta går de att hårdra ungefär så här: 

Materialsportaren

Här går vi ut all in och köper allt på en gång! En svensk klassiker eller Mount Everest känns som en rimlig start. Det anmäls till lopp, köps dyra prylar. Fullt ös medvetslös utan att egentligen veta vad som kommer att vara viktigt och passa just mig. Med det sagt finns också risken för att köra slut fullständigt innan man ens kommit igång. Lite som med en digitaliseringsresa. Fullt ös från start, alla ska med, system ska bytas ut och projekten står i kö.  Ett upplägg med stor risk för misslyckande.

Alfons-typen

”Jag ska bara.. sen ska vi bara…".  När det här händer och alla stjärnor står rätt, DÅ kan jag börja. Imorgon, nästa vecka. Då smäller det! Eller när det handlar om en förändring i arbetet: ”när vi har den här personen på plats” eller ”när organisationen ser annorlunda ut", så är vi redo. Och här blir det ett gäng tankefel, för varken en rekrytering eller en organisationsförändring kommer ensamt att göra att digitaliseringen lyckas. Tvärtom behöver förändringen ske inifrån och ut, även om det innebär att allt tar lite längre tid.

personlighetstyper-projekt.001
Fyra personlighetstyper – fyra tillvägagångssätt.

Vila sig i form-typen

”Jag gör inget innan jag har det här, och det här. Då kommer jag vara stark. Mycket starkare än idag. När vi får det här från någon annan – ett annat system. Då löser det sig lätt och enkelt.” Det tråkiga här är att de tekniska lösningarna bara är en del i digitaliseringsresan. Organisationens uppbyggnad och ert arbetssätt är minst lika viktiga. Systemet är verktyget – men ni ska vara hantverkarna.

Bara börja göra-typen

Det tas ett strategiskt beslut. ”Jag vill komma i form, jag vill orka springa, jag vet att jag måste, för det är rätt att göra.” Här börjas det litet. Kanske hakar man på en kompis till gymmet, tar en löptur när barnen tränar, spelar padel på lunchen. Det visar sig nog att det var kul, men framför allt gav effekt. Helt plötsligt var det en ny vana och något som var svårt att leva utan.

Det finns alltid en måndag eller en ny 1 januari att komma igång med träningen… eller ytterligare en rekrytering eller omorganisation att göra innan det är dags. Om vi ska sy ihop analogin så tror vi att man kan starta träningen OCH digitaliseringsresan på lite smarta sätt:

  1. Sätt inriktningen först och bestäm er! Det här måste vi göra för att vi vill och måste för att stå starka inför framtiden och hänga med i den framtida konkurrensen, affären och kundbehoven.
  2. Börja med ett litet team eller ett område. 1-3 personer som är initierade, nyfikna och VILL lära. De här kan utvecklas och bli era ambassadörer. Sätt en rimlig målsättning och börjar lära.
  3. Leta efter pain points idag. Vad kan vi lösa för att skapa quick wins här och nu? Det blir som en snöbollseffekt av motivation för att vi får resultat och ser att det blir lättare direkt. Även om det också är jobbigt så ser vi att det finns saker vi kan göra idag som vi inte kunde igår.
  4. Sätt en plan och mål för hur vi ska bli bättre och nå våra strategiska mål genom att involvera fler och göra mer och fler initiativ.
  5. Börja göra idag. Vänta inte, för det blir inte lättare imorgon!

Vill ni ha hjälp att komma igång eller komma vidare? Kontakta oss, så hjälper vi er!

Har du funderingar på hur utvecklingen kan komma att påverka er affär framöver? Hör av dig, så hjälper vi till!

Boka demo
Dela