Hur viktig är provkörningen för bilköpet?
Trenden är tydlig: färre besök i hallen och fler besök online. Men vilken roll spelar egentligen provkörningen för dagens bilköpare?
Provkörningen är en viktig del av bilköpprocessen för många kunder. Det ger dem möjlighet att uppleva bilens prestanda och komfort, samt att känna sig bekväma med bilen innan de tar ett beslut om att köpa den. Men hur viktig är egentligen provkörningen för dagens bilköpare?
Enligt en artikel på autotrader.com är provkörningen fortfarande en avgörande faktor för många bilköpare. Undersökningen, som även utfördes av AutoTrader, visade att 87 % av bilköparna anser att provkörningen är en viktig eller en mycket viktig del av beslutsprocessen. Med andra ord värdesätter köparen fortfarande känslan och upplevelsen av att provköra bilen innan beslut, trots stora möjligheter att undersöka och jämföra bilar på nätet.
Vad är det som gör provkörningen så viktig?
För det första ger den kunden möjlighet att testa bilens prestanda och köregenskaper på riktigt. Kunderna kan känna på hur bilen reagerar vid acceleration, hur den växlar och bromsar och hur den hanterar kurvor och ojämna vägar. Detta ger kunden en uppfattning om hur bilen kommer att fungera i vardagen och om det passar deras körmönster.
För det andra ger provkörningen kunden möjlighet att uppleva bilens komfort. Detta kan inkludera allt från hur bekväm bilen är att sitta i, till hur tyst den är under körning. Många kunder vill också testa om bilen är rymlig nog för deras behov och om det finns tillräckligt med förvaringsutrymme. Allt detta är svårt att bedöma utan att faktiskt sitta i eller köra bilen.
Slutligen och kanske det viktigaste så ger provkörningen också kunden en känsla av trygghet och förtroende. Genom att få en personlig upplevelse av bilen och dess prestanda, kan kunden känna sig säkrare i sitt beslut att köpa bilen. Det ger dem också möjlighet att ställa frågor och diskutera eventuella oro eller frågor med återförsäljaren, vilket kan bidra till att bygga en starkare relation och öka kundens tillit till företaget.
Hur genererar man fler provkörningar?
Så vad kan återförsäljare göra för att dra nytta av kundernas intresse för provkörning? För det första är det viktigt att göra provkörningarna enkla och tillgängliga för kunderna. Det kan inkludera att erbjuda provkörningar på olika tider och dagar, eller att ha en speciell provkörningsdag där kunderna kan testa flera bilar på en gång. Det blir också mer och mer vanligt att kunder kan boka tid för provkörning eller att de kan få bilen levererad så de kan provköra hemma. Det är också viktigt att ha kunnig personal tillgänglig för att svara på kundernas frågor och ge råd om vilken bil som passar deras behov och budget bäst. Detta bidrar till att öka kundens förtroende för er som leverantör, liksom att bygga lojalitet över tid.
Dra nytta av intresset
Det är viktigt att kunna följa kunderna i denna kritiska del av köpprocessen för att leda det vidare till en konvertering. En lyckad provkörning leder ofta till ett köp. Data från våra kunder visar att så många som en tredjedel av de som provkör en bil sedan köper den.
För att kunna följa kunderna behövs en strömlinjeformad intern process och ett system som kan anpassas så att kunden kan sättas i centrum och där de får den information de efterfrågar. Vi på The Incredible Journey har under flera års tid arbetat med detta tillsammans med flertalet återförsäljare som på så sätt kan erbjuda både en bättre kundupplevelse i samband med provkörningen, men också få en bättre uppföljning och analys av processen.
Källa