Rapporterna om bilåret och viktiga insikter inför 2025
2024 var ett riktigt utmanande år för bilbranschen, präglat av en svagare marknad och avmattning i elektrifieringstrenden. Vad kan vi då förvänta oss av 2025? Precis som förra året har vi analyserat de senaste rapporterna för att ge er en sammanfattning av insikterna inför det nya året.
Svenskarna och bilköpet – Blocket
Blockets senaste insiktsrapport om hur svenskarna tänker kring bilköp släpptes i december 2024 och baseras på intervjuer av 1500 svenskar i åldrarna 18–79 år.
Rapportens insikter i korthet:
- Tre av tio planerar att skaffa ny bil inom ett eller två år.
- Sex av tio tillfrågade planerar att köpa en begagnad bil nästa gång. Andelen som vill ha en ny bil minskade från 23 till 20 % mellan perioden april 2024 (när frågan först ställdes) och oktober 2024.
- Män kan tänka sig en högre månadskostnad för bilen än kvinnor. De flesta kvinnor vill gärna ha en månadskostnad på max 3000 kr medan flest män kan tänka sig en kostnad på upp till 5000 kr.
- På frågan om man köper en elbil nästa gång så svarade en större andel att det inte är troligt än att det är troligt. Men troligheten för att köpa en hybrid eller bensindriven bil är betydligt högre.
- Av de som svarat att de troligtvis inte köper en elbil nästa gång var de främsta anledningarna att de är för dyra och att det känns krångligt att planera körsträckan efter laddstationer.
Här hittar du rapporten (Blocket)
Om rapporten: Studien är genomförd i samarbete med Kantar och genomfördes mellan den 21 och 25 oktober 2024. Undersökningen består av 1500 intervjuer med personer mellan 18-79 år som äger/leasar/hyr/lånar/"bilpoolar" en bil.
Automotive Outlook 2025 – The Economist Intelligence Unit
När The Economist analyserar bilbranschens framtid spår de en ljusning under 2025, främst tack vare elbilsmarknadens fortsatta expansion. Men konkurrens från kinesiska elbilstillverkare, handelsspänningar och konflikter gällande mål om minskade koldioxidutsläpp skapar risker.
Rapportens insikter i korthet:
- Global nybilsförsäljning förväntas öka med 2,3 % jämfört med 2024, och elbilsförsäljningen förväntas öka med 16,3 % globalt, trots utmaningar med höga priser och fragmenterade leveranskedjor.
- Trots ökad konkurrens från kinesiska tillverkare förbättras lönsamheten för elbilar gradvis, vilket kan skapa nya möjligheter för återförsäljare att utöka sitt erbjudande. På kort sikt kommer elbilarna däremot fortsatt att vara mindre lönsamma än förbränningsmotordrivna fordon.
- Geopolitiska spänningar och ökade handelshinder mellan västvärlden och Kina riskerar att störa leveranskedjorna och förhindra snabbare övergång till elbilar. Det kan leda till höga kostnader och långsammare tillväxt för EV-marknaden.
Om rapporten: EIU:s rapport bygger på EUI:s egna analyser, med fokus på utmaningarna, möjligheterna och trenderna de har identifierat för 2025.
Återförsäljarnas perspektiv – Kerrigan Dealer Survey 2024
Kerrigan Advisors genomför årligen en anonym undersökning bland amerikanska återförsäljare (blandade märken). I årets rapport lyfts förutom branschens förväntningar på 2025 och återförsäljarna förtroende för respektive märke, även vilka märken de kan tänka sig utöka sitt segment med under året.
Rapportens insikter i korthet:
- 43 % av de tillfrågade återförsäljarna förutspår minskad lönsamhet under 2025, medan 14 % är mer optimistiska och tror på en ökning.
- Bland de olika affärssegmentens påverkan på lönsamheten förutspår 68 % att nya elbilar kommer påverka affären negativt under de kommande 12 månaderna. Samtidigt ser 73% försäljningen av nya hybridfordon som något positivt för lönsamheten. Även begagnade fordon och servicetillbehör väntas få positiv påverkan.
- Toyota rankas precis som förra året i topp bland förtroendet hos de amerikanska återförsäljarna följt av märken som Lexus, Subaru och Honda. Längre ner på förtroendelistan hittar vi Ford, Volvo, Volkswagen och Nissan.
- 45% av de tillfrågade är intresserade av att addera Toyota till sitt segment. Därefter ser vi Honda och Subaru på listan, följt av Kia som 24% vill addera.
Här hittar du rapporten (Kerrigan Advisors)
Om rapporten: Baseras på 635+ anonyma respondenter i USA (återförsäljare). Svaren samlades in via Kerrigan Advisors databas från juni 2024 till november 2024.
Slutligen har vi självklart också tagit del av Mobility Swedens pressmeddelande av antalet nyregistreringar 2024 och deras prognos för 2025.
I korthet:
- Antalet registrerade personbilar minskade under 2024 med 7 % jämfört med 2023. Antalet elbilar sjönk med 16 %, medan laddhybriderna ökade med cirka 3 %. De tunga och lätta lastbilarna minskade med 21 % respektive 12 %.
- 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar (1,8 %) jämfört med 2024.
- Elbilshandeln väntas öka och andelen elbilar väntas landa på 40 %, tack vare lansering av nya modeller, något billigare priser och genomslag av Riksbankens räntesänkningar.
Här hittar du pressmeddelandet (Mobility Sweden)