Synkronisera din kunddata och öka och försäljningen

Tue Apr 12 2022 09:22:26

Samla information från SAMS, Automaster, WinAssist, och Cobra i ett smart CRM-verktyg – för ökad försäljning och nöjdare kunder.

September 26, 2023 10:25

Kan du på rak arm svara på vilka av era kunder som sitter med ett leasingavtal eller är intresserad av att köpa nya däck? Har du koll på hur många av era potentiella kunder som tackat nej till offert, men nu är tillbaka på er hemsida? Och vet du vilka leads från ert senaste event som faktiskt köpte en bil?

Bilaffären är komplex och datapunkterna många – men borde det inte gå att ha bättre koll? Vi vet hur!

Samla er data på ett ställe

För att maximera potentialen i er kundbas och kunna hjälpa er kunder på bästa sätt så behöver ni få in all kunddata, historik, produkter och beteende från era kunder och leads på ett och samma ställe. För att samtidigt kunna logga säljarnas e-post och kunna använda informationen i ert sälj och marknadsarbete så behöver ni arbeta i ett flexibelt CRM-verktyg som tex Hubspot eller Salesforce.

Idag har många återförsäljare fortfarande problem med fragmenterad data, utspridd i flera olika system som SAMS, Automaster, WinAssist, och Cobra. Man vet inte heller var den specifika datan finns, hur man hittar den eller hur aktuell den faktiskt är. Vanligt är därmed att säljarna inte har koll på vilka kunder som har både serviceavtal och däckhotell, vilka potentiella kunder som är intresserad av ett nytt privatleasingavtal eller hur många elbilskunder som faktiskt öppnade det senaste nyhetsbrevet. 

CRM-verktyg – så fungerar det

Ett fulländat CRM-verktyg kombinerar alla de verktyg ni använder för att hantera er digitala kundupplevelse, från första besöket på er hemsida eller anläggning – till återkommande köp eller avtalsuppföljning. Plattformen ger er en integrerad och sömlös digital upplevelse över alla kanaler och enheter, genom hela kundresan för varje bilköpare. 

I ett  CRM-verktyg samlas all information kring den enskilda kundens avtal, kommunikation och supportfrågor på ett kundkort. Via segmentering och listor går det även att få en snabb överblick för alla som exempelvis delar ett behov, har gjort ett specifikt köp eller besökt en öppnat ett mail.  Att datan samlas på en plats förenklar också kundkommunikationen och ni kan enkelt automatisera utskick när en ny aktivitet sker för kunden.

Exempel på information som tillgängliggörs i ett CRM-verktyg:

  • Identitetsdata: Identifiera varje kund med namn, geografisk position, e-post, kontaktuppgifter, sociala kanaler, eller yrke.
  • Sälj/beteendedata: Kundens engagemang och historik med ert företag, som köpta produkter, bokningar, e-mailkonversationer, avtal, samtal, bilar de intresserat sig för på hemsidan och mycket mer.
  • Kvalitativ data: Undersök datakällor och kundnöjdhet, t.ex. genom information kring hur kunden kom i kontakt med er, vad hen tycker om nyligen köpta produkter eller om servicen som getts. 

Riktad och personifierad marknadsföring

Genom att slå ihop data från olika källor blir det enklare att jobba effektivt och personligt i marknadsföringen. Med ett CRM-verktyg kan ni bland annat:

  • Automatisera: Implementera digitala säljflöden och minska den manuella handpåläggningen. 
  • Personlig e-post: Skapa engagemang och nyfikenhet genom personligt anpassad kommunikation.
  • Logga kundinteraktioner automatiskt: Logga interaktioner som kunder gör så som samtal, e-mail, chattar och webbplatsbesök för att få en överblick kring deras status i köpresan.
  • Workflows (arbetsflöden): Skapa automatiska arbetsflöden för kampanjer, utskick och erbjudanden och anpassa dem efter tidpunkt, mottagare och intressen.
  • Skapa rapporter: Sammanställ resultat i automatiska rapporter för att analysera ert arbete både i butik och online. Mät ROI (return of investment) och upptäck vad fungerar – och inte.

Ta nästa steg med ett CRM-verktyg

Ett CRM-verktyg gör det möjligt att slå ihop data från olika källor. Vinsterna är många, så som tidsbesparingar, effektivare och mer pricksäker marknadsföring, nöjdare kunder och mätbara resultat. 

Är du övertygad? Hör av dig så hjälper vi er att komma igång!

Har du funderingar på hur utvecklingen kan komma att påverka er affär framöver? Hör av dig, så hjälper vi till!

Boka demo
Dela