Skip to content

Synkronisera din kunddata och öka försäljningen

Har ni era kunder samlade i en och samma databas? Vet du vilka kunder som har leasingavtal och samtidigt är potentiella kunder att sälja däck till? För att maximera potentialen i er kundbas och samla all kunddata på ett ställe underlättar det att arbeta i ett CRM eller i en DXP (Digital Experience Platform).

Idag har många företag och återförsäljare sin data i flera olika system och ofta vet man inte var specifik data finns, hur man hittar den eller hur kvalitén är.
Alltför ofta vet man inte vilka kunder som har har både serviceavtal och däckhotell, vilka som är intresserad av de olika finansieringsmöjligheterna som erbjuds eller hur många som öppnade det senaste nyhetsbrevet. 

Med en enhetlig databas minskar problem så som inkorrekta uppgifter, missade leads och kundproblematik som kan uppstå kring sälj, segmentering, utskick och uppföljning. Eftersom all kunddata synkroniseras till EN databas så kan kunddatan uppdateras, granskas och förbättras över tid.

En DXP är en kombinationen av alla verktyg du använder för att hantera din digitala kundupplevelse och hjälper både säljare och marknadsförare att förbättra sitt arbete. När man använder en DXP får man en integrerad och sömlös digital upplevelse över alla kanaler och enheter genom hela kundresan för varje bilköpare. I ett DXP kan man arbeta med CRM som bygger på att man utifrån data bygger kundkort där du samlar data som avtal, kommunikation och supportfrågor vilket gör att ni kan kommunicera med kunderna på ett helt annat sätt än om du bara ringer eller mailar som tidigare.

Det finns såklart en mängd data man kan samla på sig om sina kunder, här är några användbara och viktiga exempel: 

  • Identitetsdata
    Identifiera varje kund - namn, demografi, kontaktuppgifter, socialt, professionellt
  • Sälj/beteendedata
    Kundens engagemang i företaget - köpta produkter, bokningar, e-mailkonversationer, samtal, webbplatsbesök mm
  • Kvalitativ data
    Ger kunddatan personlighet - hur man hörde talas om företaget, vad man tycker om köpta produkter, recensioner 

Genom att slå ihop data från olika källor och samla allt på ett ställe kommer företagets organisation blir bättre, kundkontakten förbättras och mer riktade marknadsföringsinsatser kan genomföras med hjälp av:

  • Automatisering
    Implementera datainmatning automatiskt spar mycket tid
  • Personlig e-post
    Skapa engagemang och nyfikenhet hos kunderna för bättre engagemang
  • Logga kundinteraktioner automatiskt
    Logga interaktioner som kunder gör - samtal, e-mail, chatt, webbplatsbesök ger struktur och överblick över kunddatan
  • Arbetsflöden
    Skapa automatiska arbetsflöden vad gäller bland annat kampanjer, utskick och erbjudanden spar inte bara tid, utan hjälper dig att rätt personer får rätt information
  • Skapa rapporter
    Sammanställ resultat i automatiska rapporter för att analysera ditt arbete, se vad som gick bra och vad som gick mindre bra 

Kort sagt, DXP är en databas som centraliserar företagets information för att skapa goda relationer med kontakter och kunder genom att slå ihop data från olika källor. Det hjälper dig att organisera och effektivisera ditt dagliga arbete. 

Är du redo att ta nästa steg i din kundhantering, tveka inte att höra av dig till oss för att börja organisera ditt arbete med hjälp av DXP och CRM!

 

Läs mer

Se alla artiklar