Skip to content

Synkronisera din kunddata till ett system och öka kundnöjdhet och försäljning.

Vet du vilka kunder som har leasingavtal och samtidigt är potentiella kunder att sälja däck till?

Vet du vilka kunder som tidigare tackat nej till offert men som nu är tillbaka på er hemsida och läser om en ny bil?

Vet du vilka leads från senaste eventet som faktiskt köpte en bil?

För att maximera potentialen i er kundbas och kunna hjälpa er kunder på bästa sätt så behöver ni få in all kunddata, historik, produkter och beteende från era kunder och leads på ett och samma ställe.

För att samtidigt kunna logga säljarnas e-post och kunna använda informationen i ert sälj och marknadsarbete så behöver ni arbeta i ett flexibelt CRM/DXP (Digital Experience Platform) som tex Hubspot eller Salesforce.

Idag har många återförsäljare fortfarande problem med fragmenterad data så ma har sin kunddata i flera olika system som SAMS, Automaster, WinAssist, och Cobra. Man vet inte heller var den specifik data finns, hur man hittar den eller hur aktuell kunddatan är.

Säljarna vet till exempel inte vilka kunder som har både serviceavtal och däckhotell, vilka potentiella kunder som är intresserad av ett nytt privatleasingavtal eller hur många elbilskunder som öppnade det senaste nyhetsbrevet. 

Med en enhetlig databas minskar problem så som inkorrekta uppgifter, missade leads och kundproblematik som kan uppstå kring sälj, segmentering, utskick och uppföljning. Eftersom all kunddata synkroniseras till EN databas så kommer kunddatan uppdateras och förbättras över tid.

En DXP är en kombinationen av alla de verktyg ni använder för att hantera er digitala kundupplevelse och hjälper både säljare och marknadsförare att sälja mer bil och tillbehör. 

När man använder en DXP får man en integrerad och sömlös digital upplevelse över alla kanaler och enheter genom hela kundresan för varje bilköpare. 

Grunden av en DXP består av ett CRM som med data bygger kundkort där du samlar data som avtal, kommunikation och supportfrågor vilket gör att ni kan kommunicera med kunderna på ett helt annat sätt än om er supportpersonal bara ringer eller mailar som tidigare.

Det finns såklart en mängd data man kan samla på sig om sina kunder, här är några användbara och viktiga exempel: 

  • Identitetsdata
    Identifiera varje kund: namn, demografi, epost, kontaktuppgifter, socialt, professionellt.
  • Sälj/beteendedata
    Kundens engagemang och historik med ert företag: köpta produkter, bokningar, e-mailkonversationer, avtal, samtal, bilar man besökt på hemsidan mm
  • Kvalitativ data
    Ger kunddatan personlighet: Hur man hörde talas om företaget, vad man tycker om köpta produkter, recensioner mm. 

Genom att slå ihop data från olika källor och samla allt på ett ställe kommer er organisation blir bättre, kundrelationen förbättras och ni kan göra fler och mer riktade marknadsföringsinsatser med hjälp av:

  • Automatisering: Implementera digitala säljflöden spar mycket tid
  • Personlig e-post: Skapa engagemang och nyfikenhet hos kunderna för bättre engagemang
  • Logga kundinteraktioner automatiskt: Logga interaktioner som kunder gör - samtal, e-mail, chatt, webbplatsbesök ger struktur och överblick över kunddatan.
  • Workflows /(Arbetsflöden)
    Skapa automatiska arbetsflöden för kampanjer, utskick och erbjudanden spar inte bara tid, utan gör att rätt personer får rätt information vid rätt tillfälle.
  • Skapa rapporter
    Sammanställ resultat i automatiska rapporter för att analysera ert arbete både i butik och online. Ni kan se vilka kampanjer som hav bra ROI och vilka som gick mindre bra.

Sammanfattningsvis så är DXP en databas som slår ihop data från olika källor och synkroniserar företagets information. Detta hjälper er att skapa fler och bättre relationer med både kontakter och kunder.

Att ha all data på en och samma plats hjälper dig att organisera och effektivisera ditt dagliga arbete. 

Har ni era kunder samlade i en och samma databas? 

 

 

Läs mer

Se alla artiklar