År 2043: Så ser köpresan ut för bilkunder
Tekniken utvecklas i en rasande takt, och det påverkar alla branscher – även bilbranschen. Men hur påverkar detta framtidens bilköp?
Tekniken utvecklas i en rasande takt, och det påverkar alla branscher – även bilbranschen. Om cirka 20 år kommer bilköpare ha en helt annan köpresa jämfört med idag. I denna artikel tittar vi närmare på hur teknik och förändrade beteenden påverkar bilköpet.
Fyra av fem köper bil online 2040
Enligt en rapport från McKinsey förväntas 80 % av alla bilköp ske online år 2040, och det är mycket möjligt att denna siffra kan vara ännu högre år 2043. Gen Z, den generation som kommer bli en allt större del av bilköparna, är uppvuxna med internet och teknologi, och förväntar sig att kunna göra allt online. En undersökning av CDK Global visade att 67 % av Gen Z förväntar sig att kunna köpa en bil online och att ha möjlighet att få bilen levererad hem.
Men trots att onlineköp kan bli allt vanligare, betyder det inte att fysiska bilhallar kommer att försvinna, utan snarare förändras till att bli mer av ett upplevelsecenter. Istället för att ha bilarna uppställda kommer bilhallarna att använda teknik som VR (virtual reality) och AR (augmented reality) för att ge kunderna en möjlighet att utforska och anpassa sina bilar.
Data och hållbarhet i fokus
En annan trend som kommer fortsätta att växa är användningen av data i bilköpet. Med internetuppkoppling i alla nya bilar kommer det att bli ännu mer data tillgängligt för bilköparna. Gen Z är redan vana vid att använda data för att göra informerade köpbeslut, och kommer troligtvis att fortsätta göra det även när det kommer till bilar. En undersökning av Autoweek visade att Gen Z fortfarande är intresserade av att ha en fysisk bilhandlare, men att de vill ha mer information och transparens i hela köpresan.
En annan viktig faktor i bilköpet år 2043 kommer vara hållbarhet. Allt fler bilköpare idag bryr sig om miljöfrågor och förväntar sig att bilindustrin tar ansvar för att minska sin miljöpåverkan. Detta kommer troligtvis att fortsätta, och bilindustrin kommer att bli tvungen att anpassa sig för att möta kundernas önskemål. Detta innebär inte bara att bilar kommer att bli mer miljövänliga, utan även att köpresan i sig måste bli mer hållbar.
Sammanfattningsvis kommer bilköpet att se mycket annorlunda ut år 2043. Onlineköp kommer troligtvis att bli allt vanligare, men fysiska bilhallar kommer fortfarande att ha en viktig roll. Tekniken kommer att spela en större roll i hela köpresan, och kunderna kommer att ha mer data tillgängligt än någonsin tidigare.
Källor