Kom igång med Inbound Marketing – Så väljer ni rätt CRM

Wed Jan 11 2023 12:27:00

Öka försäljningen med Inbound Marketing – vi har sammanställt de viktigaste stegen vid val av CRM.

September 26, 2023 10:25

Uppsökande försäljning eller kunder som kommer till dig? Det senare, som brukar kallas för Inbound Marketing, har inte helt oväntat blivit en allt mer vanlig försäljningsmetodik inom många branscher. Här går vi igenom vad som krävs för att komma igång, med val av CRM som ett första steg.

 Om Inbound Marketing

Metoden, som syftar till att stärka relationen med leads och kunder bygger i regel på arbete i en så kallad CRM-plattform, där marknadsföring och försäljning kombineras och kan automatiseras. Genom en digitalisering av hela kundresan blir det möjligt för företag att få kontakt med och bygga relationer till kunder de fysiskt aldrig träffat och därmed öka målgruppen för både köp och återköp.

Idag finns det en uppsjö av CRM-plattformar, med olika nisch och funktionalitet. Det kan med andra ord vara svårt att veta vilket verktyg som passar bäst för just er organisation, både sett till var ni befinner er idag, men också har ambitionen att vara om några år.

Välj rätt CRM för er verksamhet

För att hjälpa dig ett steg på vägen har vi sammanställt de sex viktigaste punkterna att tänka på vid val av CRM – från behovsanalys till teknisk funktionalitet.

1. Fastställ era behov

Vad är målet med att börja med Inbound Marketing? Skriv ner era krav, förväntningar och målsättningar. Vilka funktioner och automationer kommer ni att behöva? Vilken typ av kunddata vill vi få in och vad vill vi kunna göra med den?

2. Integrationer till befintliga system

Ett bra CRM samlar alla de viktigaste funktionaliteterna som krävs för den digitala kundresan. Ett riktigt bra CRM-verktyg tillhandahåller även integrationer till andra system, såsom mailklienter, dokumentlagring och ordersystem, så att arbetet i plattformen blir tidseffektivt och smidigt. Ta reda på vilka system ni vill kunna integrera och säkerställ att det finns stöd för dessa i det CRM ni väljer.

3. Tillägg och flexibilitet

Även om ett verktyg vid första anblick kan tyckas täcka in allt ni behöver, kommer nya idéer och behov mest troligt att dyka upp allt eftersom ni använder det. Säkerställ därför att ert CRM erbjuder möjligheten till att utöka med tillägg, skräddarsydda lösningar och nya integrationer, även om behovet inte tros finnas idag.

4. Stöd för olika typer av enheter

Precis som att du kanske läser det här på telefonen, kommer ni att vilja administrera ert CRM mobilt, men också publicera innehåll som fungerar på både dator, mobil och surfplatta. Med en bra applösning blir det enklare att justera saker på språng, men också att arbeta offline, eftersom datan automatiskt loggas och uppdateras när telefonen går online. Säkerställ även att verktyget har vyer för alla vanliga enheter, så att innehållet är optimerat oavsett var kunden tar del av det.

6. Automatiserade flöden

Inom Inbound Marketing används ofta begreppet “Marketing Automation” för att beskriva automatiseringar som görs av kommunikationen till kund, men också informationsflödet internt hos er. Att ha stöd för just automatiseringar är, oberoende av er storlek, en must have i ett CRM-verktyg. Använd det för att skicka personifierad information till leads efter att de har interagerat med er online eller offline, poängsätt deras actions och låt ansvarig säljare får en notis när leadet är redo att konverteras till kund. Kort och gott kommer automatiseringar att eliminera era värsta tidstjuvar, utan att tumma på service och kundupplevelse.

7. Vasst verktyg för analys och rapportering

Det är i analysen som ni på riktigt kommer att se nyttan i er investering. Hur har kampanjer, landningssidor och utskick presterat? Vad har det gett i faktiskt försäljning och intäkt? Med ett vasst analysverktyg blir det både enklare och roligare att följa upp data, liksom möjligt att se effekten av enskilda insatser svart på vitt. Inget kommer att vara mer motiverande!

8.  Internt engagemang

Även om vi placerat detta sist på listan, är det rent krasst så att graden av er framgång med Inbound Marketing avgörs av just organisationens engagemang. Som initiativtagare är det därmed vitalt att dina kollegor involveras i processen, liksom känner sig delaktiga i beslutet. Och det är inte slut där – efter beslut och implementering, gäller det att få organisationen att faktiskt använda och dra nytta av verktyget. Nyckeln stavas onboarding, delegering och uppföljning.

Fortfarande svårt att bestämma dig? Vi på The Incredible Journey har under de senaste åren hjälpt några av Sveriges främsta bilåterförsäljare att digitalisera sin affär – från val av CRM, till strategisk implementation och onboarding.

Har du funderingar på hur utvecklingen kan komma att påverka er affär framöver? Hör av dig, så hjälper vi till!

Boka demo
Dela